Kočani Orkestar, od wesel do ikony popkultury

Historia zespołu Koçani Orkestar brzmi trochę jak bajka. Są biedne początki, jest dobra wróźka czy jak ktoś woli królewicz, jest wreszcie wielkie szczęście, uznanie i docenienie.
W niewielkim miasteczku Koçani Orkestar (wym. Koczani) we wschodniej części górzystego kraju, którego oficjalna nazwa obecnie brzmi Północna Macedonia w połowie lat 90-tych XX w powstał zespół, który z czasem stał się prawdziwą legenda współczesnej bałkańskiej sceny muzycznej.
Dudniące bębny, rytmiczne dęciaki, pełne pasji solówki na trąbce, ale przede wszystkim szczera radość i energia, która porywa do tańca to ich znaki rozpoznawcze. Całość w nietypowej dla nas, choć charakterystycznej własnie dla Bałkanów i Bliskiego Wschodu zachwianej rytmice, zwanej aksak, w której rytm wybijany jest w sygnaturze 7/8.

Koçani Orkestar to zespół wyjątkowy. Dlatego bez wahania zdecydowaliśmy się go na włączenie do naszych legend i nadaliśmy mu (wraz z 3 innymi zespołami z lineup’u 2019) przydomek „The Legendary”. Dlaczego? przede wszystkim dlatego, że jest to rzeczywiście zespół rozpoznawalny i wzbudzający emocje nie tylko na Bałkanach, ale na całym świecie. Oto parę przykładów:
Zach Condon i Beirut wielokrotnie wykonywali ich największy przebój Siki Siki Baba (zespoły nagrały nawet wspólny koncert) – ten sam utwór został włączony do ścieżki dźwiękowej hollywódzkiego hitu filmowego”Borat, Podpatrzone w Ameryce, aby Kazachstan rósł w siłę, a ludzie żyli dostatniej”. Idąc dalej: Koçani Orkestar zagrali na najbardziej znanych festiwalach i ciągle koncertują na całym świecie, ale mimo tego, że osiągnęli międzynarodową sławę, nadal grają u siebie na macedońskich weselach. Bogata dyskografia (licząca siedem płyt) i rzesza naśladowców tylko dopełniają ten obraz.

Po kilku latach od powstania doszło w zespole do poważnego kryzysu. Wtedy, przed nagraniem przełomowego (drugiego) albumu „Alone At My Wedding” zespół opuścił Naat Veliov – pierwszy trębacz z początkowego składu. Założył on swój zespół działający do dziś pod nazwą „Naat Veliov’s Original Koçani Orkestar”, a  pozostały trzon Koçani Orkestar  zasiliło kilkoro młodych muzyków. Jak się okazało był to moment przełomowy z punktu widzenia dalszego rozwoju kariery zespołu.
Album zdobył uznanie wśród muzycznej bohemy na Zachodzie (zwł. w USA i Wlk. Brytanii). To wtedy wśród największych wielbicieli Koçani Orkestar ujawnił się Zach Condon lider zespołu Beirut, który nawet włączył utwory Koçani Orkestar do swojego repertuaru. Wielokrotnie też wypowiadał się publicznie na temat swoich fascynacji i inspiracji, które czerpie od macedońskich muzyków. Do legendy przeszły też ich wspólne występy w La Blogotheque w Paryżu (2007).
Poza tym utwory Koçani Orkestar interpretowali i remiksowali tacy artysci jak: Balkan Beat Box and Cibelle, Señor Coconut, Animal Collective, Lightning Head, Susheela Raman, Mercan Dede, Smadj i Buscemi.

Za większością sukcesów zespołu stał nieodżałowany Stephane Karo, który przed laty odkrył także muzyków Taraf de Haidouks, a następnie przez wiele lat był managerem dla obu tych zespołów.  Stephane stał się pierwowzorem postaci Gadjo Dilo z filmu Toniego Gatlifa „Latcho Drom”, a póżniej partnerował Johny Depp’owi w filmie „Man Who Cried”. To dzięki niemu w głównej mierze Kočani Orkestar zrobił międzynarodową karierę. Obecnie role managera pełni wdowa po Stephane Margareta Manole.

Muzyka Koçani Orkestar to prawdziwa esencja muzyki bałkańskiej i romskiej. Do dziś zespół znakomicie wypada na scenie i doskonale brzmi o czym z pewnością przekonacie się osobiście na podczas czwartkowego koncertu (29 sierpnia) na Pannonice.

Jeśli chciałbyś zobaczyć „zespół – legendę” na żywo, a nie masz jeszcze kupionego karnetu na festiwal Pannonica możesz to zrobić choćby teraz klikając w link, który prowadzi prostu do >>> sklepu internetowego z biletami